Date Log
THE MATTER OF EDUCATION IN VIETNAM DURING THE FIRST YEARS OF 20TH CENTURY: (EXAMINE THE PRESENCE AND SIGNIFICANCE OF THESE MATTERS IN NAM PHONG MAGAZINE FROM 1917 TO 1934)
Corresponding Author(s) : Pham Thi Thu Ha
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 9 No. 1 (2019): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Nam Phong magazine was born at a time when education in Vietnam was going through a significant transformation. Looking back to the first three decades of the twentieth century, Vietnamese education had breakthrough changes compared to the traditional system in that age. This was reflected in new methods considered and applied regarding examinations, ways of study and teaching, along with many other cultural and technological aspects. These topics were passionately discussed on the pages of Nam Phong. Even after a century, the subjects from that time have kept their actuality. Nam Phong magazine clearly expressed their views on literacy versus the educational policy of the French colonial administration. Pham Quynh - Editor of Nam Phong - provided a mid-ground solution by balancing between old and new concepts of education. He took both the Western studies and the Confucianism philosophy, harmonized and adapted it to the Nam Viet culture “so the future generations may not able to distinguish where West meets East”. This was against the aim of the French colonialists, who were to continue their obscurantism practice, serving their rule over the region.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Đoàn Ánh Dương (2018). Đạm Phương nữ sử: Vấn đề phụ nữ ở nước ta. NXB Phụ nữ, Hà Nội.
[2] Emile Roucoules (2018). Chính sách giáo dục tại Nam Kì cuối thế kỉ 19. NXB Thế giới, Hà Nội.
[3] Khoa Lịch sử (2018). Việt Nam trong lịch sử thế giới. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, Hà Nội.
[4] Nguyễn Tiến Lực (2013). Fukuzawa Yukichi và Nguyễn Trường Tộ - Tư tưởng cải cách giáo dục. NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
[5] Nguyễn Công Lý (2011). Giáo dục khoa cử và quan chế ở Việt Nam thời phong kiến, thời Pháp thuộc. NXB Đại học Quốc gia TP. Hồ Chí Minh.
[6] Nhiều tác giả (2016). Giáo dục Việt Nam thời kì thuộc địa, qua tài liệu và tư liệu lưu trữ (1858-1945). NXB Thông tin và Truyền thông, Hà Nội.
[7] Ngô Minh Oanh (2011). Sự du nhập giáo dục phương Tây vào Nam Kỳ Việt Nam thời thuộc Pháp (1861-1945). Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 28, 13-22.
[8] Trần Bích San (2018). Thi cử và giáo dục Việt Nam thời Pháp thuộc. http://nghiencuuquocte.org /2018/06/17/thi-cu-va-giao-duc-viet-nam-thoi-phap-thuoc-p1/
[9] Đặng Đức Thi (2000). Nguyễn Trường Tộ với vấn đề canh tân đất nước. NXB Đà Nẵng.
[10] Nguyễn Thị Thanh Thủy (2012). Về đặc điểm của tầng lớp trí thức Tây học ở Việt Nam đầu thế kỉ XX. Tạp chí Khoa học ĐHQGHN, Khoa học Xã hội và Nhân văn, 28, 195-202.
[11] Tạp chí Nam Phong (1934 -1917), Số 1 - 210.
[12] Nguyễn Khắc Xuyên (1968). Mục lục phân tích Tạp chí Nam Phong (1917-1934). Bộ Văn hóa Giáo dục xuất bản.