Date Log
THE SYMBOL “THE MOON” IN NGUYỄN DU’S THE TALE OF KIỀU
Corresponding Author(s) : Nguyen Quang Huy
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 10 No. Special (2020): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The symbol “moon” is the most important cultural and artistic code in Nguyễn Du’s The Tale of Kiều. It exists in various shapes with different characteristics depending on social and psychological circumstances, mainly through the character Thúy Kiều. Through our survey and analysis, the “moon” in Nguyễn Du’s The Tale of Kiều proves to have surpassed an ordinary natural image from the original text by Jin Yun Qiao [pseudonym of Qingxin Cairen (青心才人: Pure Heart Talented Man)]. The symbol is brimming with sentimental states and shades of life. More accurately, it pertains to physical and spiritual experiences in the secular world. First and foremost, we have discovered that through the subject of reflection and experience (Vương Thúy Kiều), the symbol “moon” is capable of expressing the deep layers of the subject’s ego. The specific goal of this article is to demonstrate the psychological and cultural implications of the “moon” by means of depicting its various manifestations in association with Thúy Kiều. However, it is necessary to place this analysis in general interrelations with other images and symbols in the text such as darkness, shades of the day, appearances of oil lamps, water element, the dream world, etc. All these components make up the negative space and the negative universe independent of the rest of the world. And the most important thing in these interrelations is the specific expression of the physical and spiritual states of the character Thúy Kiều. To reach our goals, we first focused on the text of the Tale of Kiều. Then, we referred to the related interdisciplinary theoretical views from Cultural Semiotics, Existential Phenomenology and Matter Psychoanalysis.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
- Đào, D. A. (1989). Từ điển Truyện Kiều. Khoa học Xã hội.
- Đào, D. T. (2014). Tản mạn về trăng trong truyện Kiều. https://kimdunghn.wordpress.com/2014/08/03/tan-man-ve-trang-trong-truyen-kieu/
- Gurevich, A. I. (1998). Các phạm trù văn hóa trung cỏ̂ (Hoàng N. H., Dịch). Giáo dục.
- Lê, T. (2000). Thể tánh của thi ca. Southeast Asian Culture and Education Foundation (SEACAEF).
- Lưu, K. (2020). Trăng Trong Truyện Kiều. Hội Hữu Ái An Giang. http://hoiaihuuangiang.org/docs/pdf/ 2008/trangtrongtruyenkieu.pdf
- Nguyễn, C. (1971). Ảnh tượng trong triết học Gaston Bachelard. Đại học Văn khoa Sài Gòn.
- Nguyễn, Q. H. (2015). Tâm thức tham dự trong Đoạn trường tân thanh của Nguyễn Du. Tạp chí Khoa học Xã hội, Nhân văn và Giáo dục, 5(4A), 37-43.
- Nguyễn, Q. H. (2016). Giới hạn thân phận con người và motif tự tử trong truyện Nôm bác học. Tạp chí Khoa học Đại học Huế, 8, 111-120.
- Phan, N. (2001). Tìm hiểu phong cách Nguyễn Du trong truyện Kiều. Thanh niên.
- Thanh, T. T. N. (2008). Kim Vân Kiều truyện (Đ. V. Nguyễn & K. H. Nguyễn, Dịch). Đại học Sư phạm Hà Nội.
- Trần, Đ. S. (2007). Thi pháp Truyện Kiều. Giáo dục.
- Trần, N. T. (2003). Văn học trung đại Việt Nam dưới góc nhìn văn hóa. Giáo dục.
- Trần, V. L. (2001). Trăng trong “Truyện Kiều” - thovadoi.com. Thơ và Đời. https://thovadoi.com/ trang-trong-truyen-kieu/
- Trịnh, B. Đ. (2018). Từ kí hiệu đến biểu tượng. Đại học Quốc gia Hà Nội.
- Vương, T. (2017). Truyện Kiều - Nguyễn Du ở trong còn lắm điều hay: Khảo luận, trao đổi. Hội nhà văn.