Date Log
SCHOOL MENTAL HEALTH SUPPORT IN VIETNAM: THEORETICAL AND PRACTICAL ISSUES
Corresponding Author(s) : Le Quang Son
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 6 No. 2 (2016): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
In Vietnam, school mental health support (SMHS) is quite a new kind of activity. However, the current alarming situation of students’ mental health makes it necessary to do research in this field both in theoretical and practical dimensions. Based on a comparison with findings on school mental health support in the world and the related reality in Vietnam, this paper determines a system of key issues which should be focused on both in theory and in practice. This facilitates the establishment of theoretical and practical bases for the field, orientating it towards a systematic development of the field and suggest topics for researches in the field.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Chương trình Công tác học sinh sinh viên các trường Đại học, Cao đẳng và Trung cấp chuyên nghiệp giai đoạn 2012-2016, ban hành kèm theo Quyết định số 5323 /QĐ-BGDĐT ngày 29/11/ 2012 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT.
[2] Điều lệ Trường Trung học cơ sở, Trung học phổ thông và Trường phổ thông có nhiều cấp học, ban hành kèm theo Thông tư số 12/2011/TT-BGDĐT ngày 28/3 /2011 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT.
[3] Nghiên cứu xây dựng mô hình chăm sóc sức khoẻ tâm lý - tâm thần cho học sinh phổ thông ở Đồng Nai, Nội san Tâm thần học, số 5, tháng 1/2001, trang 103.
[4] Olivé Jean-Marc (2008), Một căn bệnh tiềm ẩn, http://www.wpro.who.int/vietnam/mediacentre/releases/2008/10102008/vi/
[5] Quyết định phê duyệt Chiến lược Phát triển thanh niên Việt Nam giai đoạn 2011-2020, Quyết định số 2474/QĐ-TTg ngày 30/12/2011 của Thủ tướng Chính phủ.
[6] Quyết định ban hành Chương trình hành động thực hiện Chiến lược phát triển thanh niên Việt Nam giai đoạn 2011-2020 của Ngành Giáo dục, Quyết định số 3704/QĐ-BGDĐT ngày 10/9/2013 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT.
[7] Quy chế Học sinh, sinh viên các trường Đại học, Cao đẳng và Trung cấp chuyên nghiệp hệ chính quy, ban hành kèm theo Quyết định số 42/2007/QĐ-BGDĐT ngày 13/8/2007 của Bộ trưởng Bộ GD&ĐT.
[8] Sở Y tế Hà Nội (2007), Dự án Chăm sóc sức khoẻ tâm thần học sinh trường học thành phố Hà Nội.
[9] Tổ chức Y tế thế giới, Báo cáo y tế thế giới (2001), Sức khoẻ tâm thần: Hiểu biết mới, hy vọng mới, Geneva: World Health Organization; http://www.who.int/whr/2001/en/index.html
[10] Hoàng Cẩm Tú (1996), Rối loạn tâm thần trẻ em Việt Nam.
[11] Weller M.P.I. and Eysenck M. (1992), The Scientific Basis of Psychiatry, W.B. Saunders, London, Philadelphia, Toronto etc.