Date Log
STUDY ON THE CURRENT TEXTBOOKS ON VIETNAMESE FOR FOREIGNERS AND THE APPLICATION TO THE DEVELOPMENT OF TEXBOOKS ON VIETNAMESE FOR FOREIGNERS AT THE UNIVERSITY OF DANANG - UNIVERSITY OF SCIENCE AND EDUCATION
Corresponding Author(s) : Trinh Quynh Dong Nghi
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 9 No. 4 (2019): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Teaching and learning Vietnamese as a foreign language is now growing not only for foreigners in Vietnam but also in many countries around the world. Besides Vietnam, China also organized teaching Vietnamese courses very early and compiled many Vietnamese textbooks. (In this article, there are surveys and studies about some typical textbooks in Viet Nam as well as the Vietnamese curriculum, which are being compiled and implemented in Chinese universities.) This article will be conducted surveys and studies of the Vietnamese language textbooks writen by Chinese authors and is being taught in Chinese universities as well as some typical textbooks in Vietnam. The content (The subjects vary among aspects) explores aspects: overall program, lesson content, lesson unit structure, choice and vocabulary distribution, grammar topics, language and cultural correlation. The results of the survey serve as a basis for reference to build a Vietnamese language program for foreigners at the University of Danang - University of Science and Education.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] 呂士清(2003). 越語基礎教程, 雲南大學出版社 (Lữ Sĩ Thanh (2003). Giáo trình cơ sở tiếng Việt, tập 1. NXB Đại học Vân Nam, Trung Quốc).
[2] 呂士清(2003). 越語基礎教程, 雲南大學出版社 (Lữ Sĩ Thanh (2003). Giáo trình cơ sở tiếng Việt, tập 2. NXB Đại học Vân Nam, Trung Quốc).
[3] 呂士清(2003). 越語基礎教程, 雲南大學出版社 (Lữ Sĩ Thanh (2003). Giáo trình cơ sở tiếng Việt, tập 3. NXB Đại học Vân Nam, Trung Quốc).
[4] 呂士清(2003). 越語基礎教程, 雲南大學出版社 (Lữ Sĩ Thanh (2003). Giáo trình cơ sở tiếng Việt, tập 4. NXB Đại học Vân Nam, Trung Quốc).
[5] Nguyễn Văn Chính (2001). Đôi điều suy nghĩ về các giáo trình dạy tiếng Việt cho người nước ngoài. Ngữ học trẻ 2001, Hội Ngôn ngữ học Việt Nam NXB Hà Nội.
[6] Lưu Dinh (2019). Thực trạng giảng dạy tiếng ở tỉnh Vân nam, Trung Quốc. Tạp chí Ngôn ngữ, 6.
[7] Trần Thị Minh Giới - Đinh Lư Giang (2010). Thử đánh giá việc biên soạn giáo trình tiếng Việt như một ngoại ngữ. Nghiên cứu, giảng dạy Việt Nam học và tiếng Việt, NXB ĐHQG TPHCM, TPHCM.
[8] Lê Thanh Hương (2015). Hệ thống bài đọc trong giáo trình dạy tiếng Việt cho người nước ngoài (trình độ A) hiện có ở Việt Nam. Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, 8(238).
[9] Bùi Trọng Ngoãn (2019). Thuyết minh Giáo trình tiếng Việt thực hành dành cho người nước ngoài. Tài liệu nội bộ Tổ bộ môn Ngôn ngữ, Khoa Ngữ văn, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Đà Nẵng.
[10] Lê Thị Hồng Nhung (2009). Tìm hiểu các hiện tượng ngữ pháp được giới thiệu trong các giáo trình dạy tiếng Việt cho người nước ngoài (từ năm 1980 đến nay). Luận văn thạc sĩ ngôn ngữ, Trường ĐHKHXH&NV, ĐHQG Hà Nội.