Date Log
“PERSONHOOD OF WOMAN” - POWER OF “OTHERNESS” IN “DONG TU” OF VI THUY LINH
Corresponding Author(s) : Bui Bich Hanh
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 10 No. 1 (2020): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Vi Thuy Linh has been a special poetry phenomenon in many talented female poetesses of Vietnamese poetry after 1986. From the first piece of poetry, with feminine characteristics in creative personality, "The poet of love" has brought poetry strange "whirlwinds" of different words (a massive range of sophisticated words). Basically, artistic innovation is an arduous, solitary, passionate journey to find the Otherness. “The Othereness is like the motivation for developing literature (…), especially poetry, the main genre of literature”. By discoursing upon sexual aesthetics, expressing the divinity of a woman yearning to become a Lover, a Mother, etc, Vi Thuy Linh has established her position of the “personhood of woman” - actually touches the power of the Otherness, has clearly shaped in Dong Tu. The power of her "female writing" has also been manifested in the ability to use language with a feminine identity to praise the body of women.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
Bùi, B. H. (2014). Nhân vị điên trong tiểu thuyết Nguyễn Bình Phương. In Kỷ yếu hội thảo khoa học: Phân tâm học với văn học (pp. 187–200). Đại học Huế.
Chevalier J., & Gheerbrant A. (2016). Từ điển biểu tượng văn hóa thế giới: Huyền thoại, chiêm mộng, phong tục, cử chỉ, dạng thể, các hình, màu sắc, con số (Phạm V. C., Trans.). Đà Nẵng.
Chu, V. S. (2012, September 25). Vi Thùy Linh thi sĩ ái quyền. Website Khoa Ngữ Văn - Đại Học Sư Phạm TP.Hồ Chí Minh. http://www.hcmup.edu.vn/index.php?option=com_content&view=article&id=12076%3Avi-thuy-linh-thi-s-ai-quyn&catid=119%3Avan-hoc-viet-nam&Itemid=7201&lang=zh&site=30
Đỗ, L. T. (2012). Thơ như là mĩ học của cái khác. Hội Nhà văn - Song Thuy bookstore.
Freud, S. (1970). Phân Tâm Học Nhập Môn (X. H. Nguyễn, Trans.). Khai trí.
Lê, H. B. (2013). Văn học hậu hiện đại, lí thuyết và tiếp nhận. Đại học Sư phạm.
Lyotard, J. F. (2008). Hoàn cảnh hậu hiện đại (Ngân Xuyên, Trans.). Tri thức.
Mỗi nhân vị đàn bà là một bí mật riêng. (2016). Tạp chí văn nghệ quân đội điện tử. http://vannghequandoi.com.vn/binh-luan-van-nghe/moi-nhan-vi-dan-ba-la-mot-bi-mat-rieng-9446_660.html
Ngô, V. G. (2011). Thơ Vi Thùy Linh những trận bạo động chữ. Đại học Văn hóa Hà Nội. http://dlib.huc.edu.vn/handle/123456789/783
Nguyễn, Đ. Đ. (2009, April 23). Màu yêu trong đồng tử thơ Linh. Tạp Chí Sông Hương Online. http://tapchisonghuong.com.vn/tap-chi/c155/n1957/Mau-yeu-trong-dong-tu-tho-Linh.html
Nguyễn, H. T. (2003). Hiện tượng Vi Thùy Linh. Nguyễn Huy Thiệp. http://nguyenhuythiep.free.fr/giangluoi/HIENTUONG.html
Nguyễn, V. T. (1968). Ngôn ngữ và thân xác. Trình Bầy.
Phạm, T. S. (1958). Quan niệm nhân vị qua các học thuyết Đông Tây. Sài Gòn.
Sartre, J. P. (2015). Thuyết hiện sinh là một thuyết nhân bản (H. P. Đinh, Trans.). Tri thức.
Trần, H. S. (2016). Nữ quyền luận ở Pháp và tiểu thuyết nữ Việt Nam đương đại. Phụ nữ.
Trần, T. Đ. (2015). Triết học hiện sinh. Văn học.
Vi, T. L. (2005). Đồng Tử Prunelle. Văn nghệ.