Date Log
CLIMATE CHANGE EDUCATION AND THE CONCEPT OF INTEGRATING CLIMATE CHANGE CONTENT INTO TEACHING AND LEARNING AT PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS IN VIETNAM
Corresponding Author(s) : Tong Thi My Thi
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 5 No. 2 (2015): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
In Vietnam, climate change education is considered as one of the important strategies to raise people’s awareness, enhance their resilience, and strengthen their adaptive capacity to climate change. The concept of integrated teaching has been applied to the incoporation of climate change content into the curricula of primary and secondary schools in Vietnam. However, the scientific basis to effectively implement practical climate change education in localities is still limited. This study presents an overview of climate change education and various approaches, including the "textbook-based" approach and the "symbiosis" approach, which have been applied in the context of Vietnamese education.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Al Jazeera America (2013), “Tropical Storm Wutip Lashes Vietnam”, truy cập ngày 22/11/2013 tại http://america.aljazeera.com/articles /2013/9/30/ tropical-storm-wutiplashesvietnamcoast.html
[2] Bộ Giáo dục và đào tạo Việt Nam (2011), Kế hoạch Hành động Ứng phó với BĐKH của ngành giáo dục giai đoạn 2011-2015
[3] Bonifacio, A. C., Takeuchi, Y. and Shaw, R. (2010), Mainstreaming climate change adaptation and disaster risk reduction through school education: Perspectives and challenges. Climate Change Adaptation and Disaster Risk Reduction: Issues and Challenges. R. Shaw, J. M. Pulhin and J. J. Pereira. UK, Emerald Group Publishing Limited. 4: 143-169.
[4] Chính phủ Việt Nam (2008), Chương trình Mục tiêu Quốc gia Ứng phó với BĐKH
[5] Uỷ ban Liên chính phủ về Biến đổi khí hậu (IPCC) (2014), Báo cáo tổng hợp về Biến đổi khí hậu lần thứ 5, truy cập vào ngày 1/6/2015 tại https://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/
[6] Quỹ Toàn cầu về Khắc phục và giảm nhẹ thiên tai (2007), Hồ sơ Quốc gia của Việt Nam.
[7] Tong, TMT., Shaw, R. and Takeuchi, Y. (2012), Đánh giá năng lực thích ứng với BĐKH của ngành Giáo dục ở Việt Nam, Natural Hazards 63(2), 685-709.
[8] Trung tâm Chuyên về Quản lý thiên tai và Hỗ trợ nhân đạo (2012), Sổ tay Quốc gia ứng phó với thiên tai ở Việt Nam, Chương trình phát triển sổ tay Quốc gia cho vùng châu Á - Thái Bình Dương.
[9] UBPCBLTW (2007), Dữ liệu thống khê, Uỷ ban Phòng, chống bão lụt Trung ương, truy cập ngày 0/3/2011 tại http://www.ccfsc.gov.vn/KW6F2B34/ Disaster Database.aspx.
[10] UBPCBLTW (2010), Dữ liệu thống khê, Uỷ ban Phòng, chống bão lụt Trung ương, truy cập ngày 20/3/2011 tại http://www.ccfsc.gov.vn/KW6F2B34/ Disaster-Database.aspx.
[11] UBPCBLTW (2013), Dữ liệu thống khê, Uỷ ban Phòng, chống bão lụt Trung ương, truy cập ngày 1/6/2015 tại http://www.thuyloivietnam.vn/.
[12] UNESCO and UNICEF (2012), Lồng ghép GTRRTT vào trường học: Nghiên cứu điển hình từ 30 quốc gia, truy cập ngày 1/6/2015 tại http://www.unicef.org/education/files/DRRinCurricula- Mapping30countriesFINAL.pdf.
[13] UNFCCC. (2005), Kyotop Protocol.
[14] Xavier Roegiers (1996), Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các năng lực ở nhà trường? (Đào Trọng Nguyên, Nguyễn Ngọc Nhị dịch), NXB Giáo dục