Date Log
JAPAN’S EDUCATION POLICY DURING PERIOD OF MIKADO MEIJI (1868 - 1912)
Corresponding Author(s) : Nguyen Van Sang
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 3 No. 3 (2013): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Japan’s education during period of Mikado Meiji (1868 - 1912) was one the most important factors to make Japan’s modernization become success. In fact, so as to have a good development educational system, Mikado Meiji’s administration built an education system with suitable policies for current country. Effects from suitable educational policies made Japan become richer in economy and more powerful in military at the end of Nineteen century and the early of Twenty century. So, in a small scope of this essay, author just mentions about the reformations, educational policies of Japan during the period of Mikado Meiji, and from that author also recommends some useful references for Vietnam.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Trần Phương Hoa (2006), “Giáo dục Pháp - Việt ở Việt Nam giai đoạn 1906 - 1945 và cải cách giáo dục ở Nhật Bản thời Minh Trị”, Nghiên cứu Đông Bắc Á, Số 4, Trang 41 - 47.
[2] Đặng Thị Thanh Huyền (2001), Giáo dục phổ thông với phát triển chất lượng nguồn nhân lực - Những bài học thực tiễn tử Nhật Bản, NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.
[3] Nguyễn Tiến Lực (2010), Minh Trị Duy tân và Việt Nam, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[4] Nguyễn Ngọc Nghiệp (2003), “Nhật Bản học tập phương Tây thời Minh Trị”, Nghiên cứu Nhật Bản và Đông Bắc Á, Số 2, Trang 57 - 59, 60 - 61.
[5] Đào Trinh Nhất (1936), Nước Nhật Bản 30 năm sau Duy tân, NXB Đắc Lập, Huế.
[6] Vĩnh Sính (1990), Nhật Bản cận đại, NXB Văn hóa Tùng Thư, Huế.
[7] Trần Thị Tâm (2009), “Cải cách giáo dục ở Nhật Bản trong thời kỳ Minh Trị và vai trò của nó”, Nghiên cứu Đông Bắc Á, Số 7, Trang 48 - 54.