Date Log
SOCIAL SKILLS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN DA NANG CITY
Corresponding Author(s) : Le My Dung
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 9 No. 1 (2019): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Human is a social entity, a member of a community and a certain society. Therefore, social adaptation skills are important and necessary for each person/ every individual. In particular, there are strong physical and psychological changes in puberty, so secondary school students need to be trained in social skills. This study was conducted on 280 secondary school students in Da Nang city, using multiple choice questions (main method) to assess the status of social skills and the factors affecting those skills. The results show that social skills of secondary school students are ranked on the average, focusing on the following four basic skills: Cooperation, assertion, empathy and self-control. We proposes measures to improve social skills for secondary school students in the direction of focusing on training component skills in the study program, and needing active coordination of the family at the same time.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Vũ Dũng (chủ biên) (2012). Từ điển thuật ngữ Tâm lí học. NXB Từ điển Bách Khoa.
[2] Nguyễn Công Khanh (2005). Xúc cảm, tình cảm và các kĩ năng xã hội ở học sinh THPT. Tạp chí Tâm lí học, 6.
[3] Frank M. Gresham, Stephen N. Elliot (1990). Social Skills Rating System (Manual). American Guidance Service. InC.
[4] John W. Maag (1991). Social Skills Training in Schools. Special Services in the Schools, 6, 1-19.
[5] Ronald E. Riggio (1986). Assessment of Basic Social Skills. Journal of Personality Psychology, September 1986.
[6] Trung tâm nghiên cứu tâm lí học - sinh lí học lứa tuổi (2006), Cơ sở tâm- sinh lí cơ bản của học sinh phổ thông (Sách chuyên khảo). NXB Giáo dục.
[7] Viện Khoa học giáo dục (2006). Trình độ phát triển trí tuệ của học sinh, sinh viên, lao động trẻ đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa- hiện đại hóa. Báo cáo đề tài cấp nhà nước, Mã số KX04-05.