Date Log
EXPERIMENTING SOME MEASURES TO DEVELOP THE SKILL OF USING DIAGRAMS FOR PRE-SCHOOLERS AGED 5 TO 6 THROUGH THEIR SCIENCE DISCOVERY ACTIVITY
Corresponding Author(s) : Tran Viet Nhi
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 7 No. 4 (2017): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The article mentions the experiment of three different methods for developing the skill of using diagrams for pre-schoolers aged between 5 and 6 years in their science discovery activity: (i) providing and making accurate symbols of the surrounding environment for preschoolers; (ii) Using diagrams in the process of supplying and systematizing knowledge; and (3) enhancing the chidren’s play with the diagrams. The experiment results show a significant difference in the children’s skill of using diagrams before and after their participation in experiment. Their manipulations of encoding and decoding the diagrams have experienced significant changes in the direction of “development”. This proves that the above measures have brought real effectiveness in the development of the skill of using diagrams for 5-6 year-old children.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Trương Thị Khánh Hà (2002). “Một quan điểm nghiên cứu sự phát triển tư duy trẻ em lứa tuổi mẫu giáo lớn”. Tạp chí Tâm lý học, 9.
[2] Trần Xuân Hương (1994). Sự hình thành tư duy trực quan-sơ đồ ở trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Luận án Phó tiến sĩ khoa học sư phạm tâm lý, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội I.
[3] Janice Hunter, Heather Monroe-Ossi, Cheryl Fountain (2010). Young florida naturalist: Concept mapping and science learning of preschool children. Florida institude of education at the University of north Florida, Jacksonville, Florida, USA.
[4] Jeffiey Loewenstein, Dedre Gentner (2001). Spatial Mapping in Preschoolers: Close Comparisons Facilitate Far Mappings. Journal Of Cognition And Development, 2(2), 189-219.
[5] Maria Birbili, “Mapping Knowledge: Concept Maps in Early Childhood Education”, http://ecrp.uiuc.edu/ v8n2/birbili.html, truy cập ngày 10/12/2017.
[6] N.N. Podiacôp (Lê Thị Ninh dịch) (1987). Nội dung và phương pháp giáo dục trí tuệ cho trẻ mẫu giáo. Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Hà Nội.
[7] Trần Viết Nhi (2016). Rèn luyện kỹ năng sử dụng sơ đồ cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi thông qua hoạt động khám phá môi trường xung quanh. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp trường, Trường Đại học Sư phạm Huế.
[8] Trần Thị Ngọc Trâm - Nguyễn Thị Nga (2010). Các hoạt động Khám phá khoa học của trẻ mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[9] Nguyễn Ánh Tuyết - Nguyễn Như Mai - Đinh Kim Thoa (1995). Tâm lý học trẻ em lứa tuổi mầm non. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.