Date Log
DETERMINING, NOTIFYING AND EVALUATING LESSONS’ OBJECTIVES IN VOCATIONAL TRAINING: STATUS QUO AND SOLUTIONS
Corresponding Author(s) : Nguyen Xuan Trung
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 6 No. 4 (2016): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The tasks of determining, notifying and evaluating lessons’ objectives play a decisive role in teaching and learning efficiency and forming capacity for learners. When designing lesson plans, teachers describe that capacity via three elements namely knowledge, skill and attitude in correlative orders and levels. At the beginning of a learning session, teachers must notify the objectives of lessons so that learners know the orientation and take the initiative in their learning. During the teaching process, the objectives of lessons must be evaluated to ensure the efficiency of teaching and learning. An investigation into 19 lesson planed by teachers participating in Vocational Teaching Festival of Thua Thien Hue Province in 2015 has shown many limitations and shortcomings. Specifically, 100% of those lesson plans’ objectives were not properly determined, 100% notified objectives ineffectively or made no notification, 47% did not evaluate the objective of knowledge. This is a major obstacle in the transference from content-based orientation to capacity-based orientation in vocational training, which needs to be changed.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội (04/11/2008), Ban hành hệ thống biểu mẫu, sổ sách quản lý dạy và học trong đào tạo nghề, Quyết định số 62/2008/QĐ-BLĐTBXH.
[2] Vũ Xuân Hùng (2012), Tiếp cận năng lực thực hiện trong thiết kế dạy học của giáo viên dạy nghề, Tạp chí Khoa học giáo dục, số 83, tr. 34-36, 44.
[3] Robert J. Marzano (2013), Nghệ thuật và khoa học dạy học, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[4] Bernd Meier và Nguyễn Văn Cường (2011), Lý luận dạy học kỹ thuật. Phương pháp và quá trình dạy học, Universität Potsdam, Berlin.
[5] James H. Stronge (2013), Những phẩm chất của người giáo viên hiệu quả, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[6] Ủy ban Đào tạo giáo viên, Viện Hàn lâm Giáo dục Quốc gia (2012), Người thầy giỏi ở mọi lớp học, NXB Trẻ, Tp. Hồ Chí Minh.