Date Log
ASSESSING PRIMARY SCHOOL PUPILS’ COMPETENCE IN UNDERSTANDING STATISTICS
Corresponding Author(s) : Hoang Nam Hai
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 6 No. 1 (2016): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Statistics is one of the five crucial bulks of the mathematics curriculum in primary schools. How can this bulk of knowledge be taught in accordance with the competence-based approach? This paper is to introduce readers to the 7 components of the competence in understanding statistics that need to be taught to primary pupils. Especially, this paper proposes a framework for assessing primary school pupils’competence in understanding statistics based on 3 criteria with 5 levels. This assessment measure is entirely consistent with the way of assessing primary school pupils under Circular 30 issued by the Ministry of Education and Training. This can serve as a theoretical base for primary school teachers to apply to their teaching of the bulk of statistics knowledge in the direction of the competence-based approach.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2009), Chương trình giáo dục phổ thông cấp tiểu học, NXB GD; Toán 1, 2, 3, 4, 5, NXB GD.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2014), Thông tư 30 về đánh giá học sinh tiểu học.
[3] Đoàn Quỳnh, Nguyễn Huy Đoan, Nguyễn Xuân Liêm, Đặng Hùng Thắng, Trần Văn Vuông (2006), Đại số 10 nâng cao, Nhà xuất bản Giáo dục.
[4] Hoàng Nam Hải (2013), Phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên cao đẳng chuyên nghiệp, Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục.
[5] Hoàng Nam Hải, Trần Vui, Chu Trọng Thanh (2014), Đào tạo nâng cao năng lực suy luận thống kê, NXB Chính trị Quốc gia - ST.
[6] Hoàng Nam Hải (2015), Tiếp cận năng lực trong dạy học một số yếu tố thống kê mô tả ở bậc tiểu học, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh 06/2015, trang 292-299.
[7] Moore D. S. (2004), Foreword. In D. Ben-Zvi & J.Garfield (Eds), The Challenge of Developing Statiscal Literacy, Reasoning an thinking, Boston, MA: Kluer Academic publishers.