Date Log
DEVELOPMENT OF EXPERIMENTS WITH MICROPHONE AND OSCILLOSCOPE FOR TEACHING ACOUSTICS IN HIGHSCHOOLS
Corresponding Author(s) : Tran Ba Trinh
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 8 No. 3A (2018): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The concept of sound is highly linked to students’ lives because of its regular phenomena and applications. That is the reason why teaching of sound is crucial. To grasp the nature of sound, students need to observe and analyze sound graphs through real experiments. However, there are only a few acoustic experiments in the current school physics curriculum. Especially, plotting graphs of sound is just brief description of experiments in textbooks. Equipment for these experiments has not been facilitated at schools yet. Thus, it needs to develop a laboratory set to do experiments with sound graphs on screen in order for students to observe physical characteristics of sound visually and practically. Combining microphone with oscilloscope can be feasible and effective for such experiments. This paper presents the laboratory set using oscilloscope and microphone as well as related experiments, which enable students to investigate phenomena and properties of sound. Additionally, we recommend the use of these experiments in teaching the acoustics theme.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Lương Duyên Bình (Tổng chủ biên), Vũ Quang (Chủ biên), Nguyễn Thượng Chung, Tô Giang, Trần Chí Minh, Ngô Quốc Quýnh (2012). Vật lí 12. NXB Giáo dục Việt Nam.
[2] Nguyễn Thế Khôi (Tổng chủ biên), Vũ Thanh Khiết (Chủ biên), Nguyễn Đức Hiệp, Nguyễn Ngọc Hưng, Nguyễn Đức Thâm, Phạm Đình Thiết, Vũ Đình Túy, Phạm Quý Tư (2010). Vật lí 12 nâng cao. NXB Giáo dục Việt Nam.
[3] Trần Bá Trình (2016). Integration of Information Communication Technology into Inquiry-Based Science Education: Relevance in stimulating learners’ authentic inquiry practices. Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 61(11), 66-74.
[4] Nguyễn Anh Thuấn (2007). Xây dựng và sử dụng thiết bị thí nghiệm trong dạy học chương “Sóng cơ học” ở lớp 12 THPT theo hướng phát triển hoạt động nhận thức tích cực, sáng tạo của học sinh. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
[5] Vũ Quang (Tổng chủ biên), Nguyễn Đức Thâm (Chủ biên), Đoàn Duy Hinh, Nguyễn Phương Hồng (2016). Vật lí 7. NXB Giáo dục Việt Nam.
[6] Nguyễn Văn Biên (2011). Sử dụng điện thoại di động trong dạy học Vật lí. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, số đặc biệt, 13-16.