Date Log
THE WOMAN CHARACTER IN MO YAN’S NOVELS - TRADITION AND MODERNITY
Corresponding Author(s) : Ta Thi Thuy
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 6 No. 3 (2016): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Mo Yan is considered as one of the "phenomena" in Chinese literature and world literature; in his novels, he has constructed a unique and original system of intercultural characters. In this multi-layered world of character, we cannot help but mention the woman-type character in whom the writer has confided his innermost feelings. The woman character, who is present in almost every work by Mo Yan, has created a strong impression with long-lasting attraction which has been shaped by a harmonious and flexible combination between elements of traditional culture and modern culture whereby characters are subject to Chinese traditional culture influence but very novel and modern in their thinking. In this article, we investigate the combination between traditional culture and modern culture demonstrated through the woman character in Mo Yan's novels, thereby realizing the originality in the writer’s way of constructing characters.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Trần Lê Bảo (2014), Giải mã biểu tượng gót sen trong tác phẩm Gót sen ba tấc của Phùng Ký Tài, Tạp chí Nghiên cứu Văn học, số (2), tr.28-37.
[2] Mạc Ngôn (2007 tái bản), Cao Lương Đỏ, Nhà xuất bản Lao động, Hà Nội.
[3] Mạc Ngôn (2001), Báu vật của đời, Nhà xuất bản Văn nghệ, Thành phố Hồ Chí Minh
[4] Mạc Ngôn (2003), Đàn hương hình, Nhà xuất bản Phụ nữ, Hà Nội.
[5] Nguyễn Thị Tịnh Thi, (2013), Tự sự kiểu Mạc Ngôn, Nhà xuất bản văn học, Trung tâm Văn hóa – Ngôn ngữ Đông Tây.
[6] Lê Huy Tiêu (2003), “Thế giới nghệ thuật trong tiểu thuyết của Mạc Ngôn”, Tạp chí Văn học nước ngoài, số (4), tr.16-24.
[7] Lê Huy Tiêu (2011), Tiểu thuyết Trung Quốc thời kỳ cải cách mở cửa, Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.