ATTITUDE AND GRADUATION IN ARTICLE ON COVID-19 – APPRAISAL THEORY APPROACH
Corresponding Author(s) : Vo Nguyen Thuy Trang
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 10 No. 1 (2020): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Based on Appraisal Theory (Martin & White, 2005), the aim of this paper is to analyze the semantic features and lexical realization of explicit Attitude and Graduation expressions a particular English articles on Covid-19. The samples comprise include 44 sentences in the Op-Ed article “We need to talk about what coronavirus recoveries look like” (The New York Times newspaper). The findings reveals that language reflects positive and negative Attitude through Affect, Judgment and Assessment; these types of expression are realized in detailed sub-types. Moreover, Graduation expressions indicate an upscale intensification and quantification. The study makes use of both qualitative and quantitative information employing descriptive method. On the basis of the findings, the article puts forward several implications and suggestions on reading comprehension, writing, translating the language of Attitude and Graduation in English learning process.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
Hà, T. T. (2011). Phạm trù thang độ trong lí thuyết đánh giá: Nguồn gốc lí luận và phát triển. Học viện ngoại ngữ Bắc Kinh.
Huỳnh, T. C. (2014). Ngôn ngữ bình luận trong báo in tiếng Việt hiện nay [Luận án Tiến sĩ]. Viện Hàn Lâm Khoa học Xã hội Việt Nam.
Martin, J. R., & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230511910
Neviarouskaya, A., Prendinger, H., & Ishizuka, M. (2010). Recognition of Affect, Judgment, and Appreciation in Text. Proceedings of the 23rd International Conference on Computational Linguistics, 806–814.
Nguyễn, H. S. (2010). So sánh ngôn ngữ báo chí tiếng Việt và tiếng Anh qua một số thể loại [Luận án Tiến sĩ ngành Ngôn ngữ học so sánh - đối chiếu]. Đại học Quốc gia thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn, T. L. T. (2019). Khái quát tình hình phát triển và ứng dụng lí thuyết đánh giá trong nghiên cứu ngôn ngữ ở Trung Quốc. Hue University Journal of Science: Social Sciences and Humanities, 128(6A), 63. https://doi.org/10.26459/hueuni-jssh.v128i6A.5148
Rothery, J., & Stenglin, M. (2000). Interpreting Literature: The Role of Appraisal. In L. Unsworth (Ed.), Researching Language in Schools and Functional Linguistic Perspectives.