Date Log
MODELLING AND SIMULATION IN INFORMATICS TEACHING AND LEARNING
Corresponding Author(s) : Nguyen The Dung
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 6 No. 2 (2016): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Simulation software in teaching facilitates the processes of teachers’ knowledge transfer and learners’ cognition. However, if the simulation software is only used to illustrate devices, phenomena and certain processes,… more explicitly, teaching methods still show no changes in terms of quality. In this paper, we hope to make a minor theoretical contribution in order to innovate teaching methods via the application of modelling and simulation in informatics teaching and learning. The paper presents some basic concepts of modelling and simulation. The analysis shows that modelling and simulation are basic standpoints of scientific research methodology and also bases for teaching methodology. This paper presents modelling and simulation processes on the computer, modelling in the teaching of programming and some examples that illustrate the applications of modelling and simulation in informatics teaching and learning.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Lê Thị Hoài Châu (2014), Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm, Tạp chí Khoa học ĐHSP TPHCM, Số 65, tr 5-18.
[2] Ngô Tứ Thành (2008), Phương pháp mô phỏng trong giảng dạy các chuyên ngành
kỹ thuật, Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, ĐHQG TP HCM, Vol 11, No.10 – 2008, tr.114 - 125.
[3] Nguyễn Xuân Lạc, Trần Kim Tuyền (2014), Lí luận và công nghệ mô phỏng
trong dạy học hình học họa hình và vẽ kĩ thuật, Tạp chí Khoa học, ĐHSP Hà Nội, Vol. 59, No. 2, tr.112-124.
[4] Nguyễn Thế Dũng (2013), Giáo trình Nhập môn Hệ Cơ sở dữ liệu, NXB ĐHQG Hà Nội.
[5] Simulation, http://en.wikipedia.org/wiki/Simulation, ngày truy cập 25/04/2014.
[6] Trần Chí Thu (2014), Sử dụng phần mềm crocodile ict 605 dùng để mô phỏng các thuật toán Tin học 10 nhằm nâng cao kết quả học tập của học sinh trường THPT Ngô Gia Tự, Đề tài Nghiên cứu KHSP ứng dụng, Sở Giáo dục và Đào tạo Khánh Hòa.