Date Log
THE PROCESS OF CHANGING EDUCATIONAL THOUGHTS IN VIETNAM IN THE LATE NINETEENTH CENTURY AND EARLY TWENTIETH CENTURY
Corresponding Author(s) : Vo Van Dung
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 5 No. 4B (2015): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The process of changing educational thoughts in Vietnam in the late nineteenth century and the early twentieth century could not bring back radical changes in society, it did mark an outstanding milestone in the history of Vietnam’s education. It was like a new wind that blew into the Vietnamese education, leaving many great values as follows: education must be progressive and corresponding to historical demands; education must be universal and comprehensive; education must bear lofty humanitarianism. To make this become a reality, it was crucial to proscribe unsuitable ways of education and to acquire mankind’s educational essence in order to develop a well-rounded education.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Jean Wahl (2006), Lược sử triết học Pháp, Nxb Văn hóa thông tin, Thành phố Hồ Chí Minh (Nguyễn Hải Bằng, Đào Ngọc Phong, Trần Nhựt Tân dịch).
[2] Montesquieu (2004), Bàn về tinh thần pháp luật, Nxb Lý luận chính trị, Hà Nội, (Hoàng Thanh Đạm dịch).
[3] Tổ chức Văn hóa, khoa học và giáo dục Liên hợp quốc (UNESCO) (2004), Chân dung những nhà cải cách giáo dục tiêu biểu trên thế giới, Nxb Thế giới, Hà Nội.
[4] Trương Lập Văn (1998), Đạo: triết học Phương Đông, Nxb Khoa học xã hội, Hà Nội.
[5] Chương Thâu (1982), Đông Kinh nghĩa thục và phong trào cải cách văn hóa đầu thế kỷ XX, Nxb Hà Nội.
[6] Phan Bội Châu (1990), Toàn tập – tập 2, Nxb Thuận Hoá, Huế.
[7] Phan Bội Châu (1990), Toàn tập – tập 3, Nxb Thuận Hoá, Huế.
[8] Huỳnh Lý (1983), Thơ văn Phan Châu Trinh, Nxb Văn học, Hà Nội.
[9] J.J.Rousseau (2004), Bàn về Khế ước xã hội, Nxb Lý luận chính trị, Hà Nội, (Hoàng Thanh Đạm dịch).