Date Log
DESCRIPTIVE VARIANTS OF AESTHETIC SIGNALS (CASE STUDIES ON PARALLEL AESTHETIC SIGNALS IN FOLKSONGS)
Corresponding Author(s) : Tran Van Sang
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 5 No. 4A (2015): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Aesthetic signals belong to the type of symbolic ones in the system of expressive means of art. In literary works, aesthetic signals are demonstrated via language substance. The analysis of aesthetic signals in literary works is supposed to be based on the following: a) lexical variants of constant aesthetic signals; b) descriptive variants - realizations of constant aesthetic signals; c) variants resulting from a combination of signals with signals in literary works. In this paper, we focus on an investigation into the descriptive variants of parallel aesthetic signals in Vietnamese folksongs, thereby contributing to the systematic and justifiable clarification of the meanings of aesthetic signals, motifs and symbols of the national literature.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Đỗ Hữu Châu (2005), “Những luận điểm về cách tiếp cận ngôn ngữ học các sự kiện văn học”, Đỗ Hữu Châu toàn tập, tập 2: Đại cương - Ngữ dụng học - Ngữ pháp văn bản, Nxb Giáo dục, tr.777-786.
[2] R.Barthes (2002), "Cơ sở của ký hiệu học", in trong Chủ nghĩa cấu trúc và Văn học, Nxb Văn học, tr.302-360.
[3] Nguyễn Lai (1998), Ngôn ngữ với sáng tạo và tiếp nhận văn học, Nxb Giáo dục, Hà Nội.
[4] Phan Ngọc (1995), Cách giải thích văn học bằng ngôn ngữ học, Nxb Trẻ, Thành phố Hồ Chí Minh.
[5] Trương Thị Nhàn (1995), Sự biểu đạt bằng ngôn ngữ các tín hiệu thẩm mỹ - không gian trong ca dao, Luận án Phó Tiến sĩ, Đại học Sư phạm I Hà Nội.
[6] Paul Cobley (2005), The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. Routledge, London and New York.
[7] Trần Văn Sáng (2009), “Thế giới màu sắc trong ca dao”, Tạp chí Ngôn ngữ, số 2.
[8] Trần Văn Sáng (2004), “Tìm hiểu mối quan hệ giữa ngôn ngữ với tín hiệu thẩm mĩ trong tác phẩm văn học”, Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, số 12 (110), tr.15-19.
[9] Trần Văn Sáng (2004), “Về việc nghiên cứu nghệ thuật ngôn ngữ ca dao hiện nay”, Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, số 3 (101).
[10] Trần Văn Sáng (2007), “Biểu trưng của mùa xuân trong thơ ca”, Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, số 6 (140).
[11] Trần Văn Sáng (2005), “Một số vấn đề về biểu trưng và ý nghĩa biểu trưng của tín hiệu thẩm mĩ trong văn học”, Tạp chí Nhật Lệ, số 122.
[12] Trần Văn Sáng (2005), “Đặc điểm về cấu trúc và nguồn gốc của tín hiệu thẩm mĩ trong văn học”, Tạp chí Nhật Lệ, số 126.
[13] Trần Văn Sáng (2009), “Hoa đào, từ biểu tượng văn hóa đến biểu trưng văn học”, Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, số 1-2.
[14] Bùi Minh Toán (2012), Ngôn ngữ với văn chương, Nxb Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[15] Hoàng Trinh (1992), Từ ký hiệu học đến thi pháp học, Nxb KHXH, Hà Nội.
[16] Yuri M.lotman (1990), Universe of the mind: A Semiotic Theory of Culture, translated by ANN SHUKMAN. I.B. TAURIS & CO. London-New York.