Date Log
TRAINING THE SELF-PROTECTION SKILLS FOR KINDERGARTENERS FROM 5 TO 6 YEARS OLD THROUGH THE SURROUNDING ENVIRONMENT DISCOVERY ACTIVITIES
Corresponding Author(s) : Tran Viet Nhi
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 8 No. 2 (2018): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Training the self-protection skills for 5-6 years old children is an essential way of preparing children for primary school. Those skills can be formed and developed through a variety of activities in preschool that the surrounding environment discovery activities are one of the predominant activities. The article presents some measures to train the skills for children from 5 to 6 years old through organizing the surrounding environment discovery activitíe in preschool, include: (1) Using visual materials to train skill of identification risks of unsafe; (2) Using danger situations that need to be self-protected; (3) Using games to train skill of recognize and handle situations that need to be protected; (4) Collaborating family with school in training the skill of self-protection for kindergarten. Teachers and parents should use these measures in a consistent and flexible way to bring about effective in training the self-protection skills.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Nguyễn Thanh Bình (2009). Giáo trình chuyên đề Giáo dục kỹ năng sống. NXB Đại học Sư phạm.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2010). Bộ chuẩn phát triển trẻ em 5 tuổi.
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2009). Chương trình Giáo dục mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.
[4] Cục Quản lý môi trường y tế - Bộ Y tế. Thực trạng tai nạn thương tích trẻ em. http://moh.gov.vn/pctainan/pages/tintuc.aspx?CateID=3&ItemID=1533 (12/7/2017), truy cập ngày 15/6/2018.
[5] Nguyễn Thị Thu Hà (2010). Giáo dục kĩ năng sống cho trẻ mầm non. Tạp chí Giáo dục mầm non, 3, 8-19.
[6] Mai Hiền Lê (2010). Kỹ năng sống của trẻ lớp mẫu giáo lớn trường mầm non thực hành TPHCM. Luận văn Thạc sĩ Tâm lý học, Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh.
[7] Hoàng Thị Oanh (1996). Kỹ năng tổ chức trò chơi đóng vai theo chủ đề cho trẻ mẫu giáo 5 tuổi của sinh viên trường cao đẳng sư phạm nhà trẻ mẫu giáo. Luận án Tiến sĩ.
[8] Hoàng Thị Phương (2014). Giáo trình Lí luận và phương pháp hướng dẫn trẻ làm quen với MTXQ. NXB Đại học Sư phạm.
[9] Lê Thị Thanh Thúy (2010). Biện pháp giáo dục kỹ năng sống cho trẻ mẫu giáo 5 - 6 tuổi thông qua hoạt động vui chơi. Luận văn Thạc sĩ Giáo dục học, Hà Nội.