Date Log
INNOVATION IN TEACHING A NUMBER OF THE ANCIENT MIDDLE AGE WORLD HISTORICAL AND CULTURAL ISSUES IN THE PRESENT-DAY
Corresponding Author(s) : Le Thi Mai
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 8 No. 1 (2018): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
Historical science is constantly evolving with new knowledge that is continually being explored and updated, which poses a necessity for innovation in teaching and learning whether in college or high school. This article discusses the requirements and the status of innovation in teaching world historical-cultural issues over the last 20 years, such as the human origin, the China's territorial, especially in its southern part border and East-West acculturation in ancient times. Through practical teaching these topic during nearly first two decades of the 21st century in the Faculty of History, Da Nang University of Science & Education as well as refer to the shortcomings and difficulties in the practice of teaching-learning process in our university and high schools in Da Nang, we want to give some recommendations for the process of textbooks-making and teaching history.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Phan Ngọc Liên (tổng chủ biên), Lương Ninh - Trương Hữu Quýnh (chủ biên), Đinh Ngọc Bảo, Nguyễn Hồng Liên, Nguyễn Cảnh Minh, Nghiêm Đình Vỳ (2012). Lịch sử 10. Tái bản lần thứ sáu, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[2] Lê Thị Mai (2017). Trao đổi về việc bổ sung nội dung cương vực lãnh thổ Trung Quốc thời Thanh vào SGK lịch sử lớp 10. Kỷ yếu Hội thảo khoa học quốc tế Đào tạo và bồi dưỡng giáo viên môn Lịch sử đáp ứng yêu cầu đổi mới chương trình, sách giáo khoa, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, 136-144.
[3] Lương Ninh (chủ biên), Đinh Ngọc Bảo, Đặng Quang Minh, Nguyễn Gia Phu, Nghiêm Đình Vỳ (2005). Lịch sử thế giới cổ đại. NXB Giáo dục, Hà Nội.
[4] Vũ Dương Ninh (2017). Về chương trình lịch sử thế giới cho học sinh trung học cơ sở. Kỷ yếu Hội thảo khoa học quốc tế Đào tạo và bồi dưỡng giáo viên môn Lịch sử đáp ứng yếu cầu đổi mới chương trình, sách giáo khoa, NXB ĐHQG Hà Nội, 29-35.
[5] Nguyễn Gia Phu, Nguyễn Văn Ánh, Đỗ Đình Hãng, Trần Văn La (2005). Lịch sử thế giới trung đại. Tái bản lần thứ 9, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[6] Phạm Hoàng Quân (2014). Hoàng Sa - Trường Sa, nghiên cứu từ sử liệu Trung Quốc. NXB Văn hóa - Văn nghệ, TP HCM.
[7] Chiêm Tế (2000). Lịch sử thế giới cổ đại. Tập 1, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, Hà Nội.
[8] Yuval Noah Harari (2017). Sapiens Lược sử về loài người. NXB Omega và NXB Tri thức, TP HCM.
[9] 葛剑雄著:《中国历代疆域的变迁》,北京:商务印书馆,2012年。(Cát Kiếm Hùng (2012). Trung Quốc lịch đại cương vực đích biến thiên (Sự biến thiên của cương vực Trung Quốc qua các thời kỳ). Thương vụ ấn xuất bản, Bắc Kinh.