Date Log
THE PROCESS OF DESIGNING LESSONS BASED ON CHEMISTRY THEME TO DEVELOP STUDENTS’ SELF-STUDY ABILITY AT HIGH SCHOOL
Corresponding Author(s) : Vuong Cam Huong
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 8 No. 1 (2018): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The ability to self-study is identified as a core competency which must be developed at all educational levels in all subjects. In building and developing self-study ability of students, teachers play a key role who have to guide and organize learning activities for students. In this article, we represent the theoretical basis on self-study and self-study ability of students as well as the process of designing lessons through the topic “Alkane with the environment” to develop self-study ability of students. This process has 6 steps: Identify the issues need to be solved, build theme-based content, determine the lesson’s objectives, identify and describe the outcomes, compile questions/exercises, design teaching process.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2014). Công văn 5555/BGDĐT-GDTrH ngày 08/10/2014.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Dự án Việt - Bỉ (2010). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học. NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017). Phương pháp và kĩ thuật tổ chức hoạt động học theo nhóm và hướng dẫn học sinh tự học môn Hóa học. Tài liệu tập huấn.
[5] Vũ Quốc Chung, Lê Hải Yến (2001). Để tự học đạt được hiệu quả. NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.
[6] Nguyễn Ngọc Duy (2014). Phát triển năng lực tự học cho sinh viên thông qua việc sử dụng sơ đồ tư duy trong dạy học phần Hóa học vô cơ lớp 11 Trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Trường ĐHSP Hà Nội, 59 (6), 132-142
[7] Đỗ Thị Thu Huyền (2016). Bồi dưỡng năng lực tự học cho học sinh thông qua xây dựng phương pháp giải bài tập xác định tên kim loại. Tạp chí Khoa học Trường ĐHSP Hà Nội, 6A, tr.66-71.
[8] James H.Tronge (2011). Những phẩm chất của người GV hiệu quả. (Người dịch Lê Văn Canh), NXB Giáo dục Việt nam.
[9] Robert J.Marzano (2011). Nghệ thuật và khoa học dạy học. (Người dịch Nguyễn Hữu Châu), NXB Giáo dục Việt nam.
[10] Lưu Thị Lương Yến, Nguyễn Thị Ngọc Bích (2016). Phát triển năng lực tự học của học sinh thông qua việc sử dụng sơ đồ tư duy trong dạy học Phần hiđrocacbon - Hóa học 11 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Trường ĐHSP Hà Nội, 6A, 136-145.