Date Log
THE DIFFERENCE IN THE INVESTMENT IN CHILDREN’S EDUCATION AMONG HOUSEHOLDS IN DA NANG CITY
Corresponding Author(s) : Ha Van Hoang
UED Journal of Social Sciences, Humanities and Education,
Vol. 9 No. 4 (2019): UED JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, HUMANITIES AND EDUCATION
Abstract
The investment in education among households in different geographical areas is one of the important factors affecting the access to higher education. This article analyzes the differences in tuition fee for 12th grade students in the role of enhancingthe access to higher education for such households. The study was conducted through a set of questionnaire survey with 788 participants (including 394 12th grade students and 394 parents of these students). The research results show that there are significant differences that are statistically significant in the cost of tuition and tutoring for high school seniors among households in other geographical areas; In particular, households in the city center have higher levels of educational investment than one in suburban areas and suburban areas - rural areas. However, these cost levels of households living in suburban and suburban areas are not much different, which means that the costs of these households are similar.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
-
[1] Phùng Thị Kim Anh (2010). Ảnh hưởng của gia đình đối với giáo dục đại học của thanh niên Hà Nội. Tạp chí Nghiên cứu Gia đình và Giới, 5, 39-51.
[2] Ban Chỉ đạo Tổng điều tra dân số và nhà ở Trung ương (2019). Kết quả Tổng điều tra dân số và nhà ở thời điểm 0 giờ ngày 01 tháng 4 năm 2019. Nhà xuất bản Thống kê, Hà Nội, 125.
[3] Вознесенская, Е.Д., Чередниченко, Г.А., Дымарская, О.Я. (2004). Доступность образования как социальная проблема (дифференциация доступа к высшему образованию и отношение к ней населения). Шишкин C. В. 2004. Доступность высшего образования в России, Независимый институт социальной политики.
[4] Elizabeth B. (2013). Access to Higher Education in Egypt: Examining Trends by University Sector. The University of Chicago Press Journal, 57, 527-552.
[5] Forsyth, A. and Furlong, A. (2000). Socioeconomic disadvantage and access to higher education. Joseph Rowntree Foundation, Bristol, Great Britain: The Policy Press.
[6] Глебова, Т. Д. (2005). Доступность высшего образования для выпускников городских и сельских школ (социологический анализ). Диссертация кандидатских социологических наук. Хабаровск.
[7] Trần Thị Thái Hà, Ngô Thị Thanh Tùng (2014). Mối quan hệ giữa thực trạng giáo dục của thanh niên nông thôn và lựa chọn tiếp cận giáo dục của hộ gia đình. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, 3 (30), 22-30.
[8] Ха Ван Хоанг, В.В. Фурсова. (2019). Доступность высшего образования в российском и вьетнамском обществах: сравнительный анализ. Казань: Издательство Казанского университета.
[9] Heller, D. E. (2001). Introduction: The Changing Dynamics of Affordability, Access, and Accountability in Public Higher Education. Heller D. E. 2001. The States and Public Higher Education Policy: Affordability, Access, and Accountability, The Johns Hopkins University Press.
[10] Đỗ Thiên Kính (2010). Bất bình đẳng giới về giáo dục ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Xã hội học, 1 (109), 49-56.
[11] Клюев, А. К. и др. (2007). Мониторинг региональных проблем доступности высшего образования: аналитический доклад. Екатеринбург: Издевательство Уральского университета.
[12] Konstantinovskiy David, L. (2012). Social Inequality and Access to Higher Education in Russia. European Journal of Education, 1 (47), 9-24.
[13] Trần Quý Long (2014). Tiếp cận giáo dục của trẻ em Việt Nam và các yếu tố ảnh hưởng. Tạp chí Nghiên cứu con người, 4, 48-58.
[14] Прахов, И. А. (2015). Барьеры доступа к качественному высшему образованию в условиях ЕГЭ: семья и школа как сдерживающие факторы. Вопросы образования, 1, 88-117.
[15] Dương Chí Thiện (2014). Bất bình đẳng giữa đô thị và nông thôn trong tiếp cận giáo dục ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Xã hội Việt Nam, 3(76), 73-84.
[16] Tổng cục Thống kê (2016). Kết quả Khảo sát mức sống dân cư Việt Nam năm 2016. Nhà xuất bản Thống kê, Hà Nội, 13.
[17] Trung tâm Thông tin và Dự báo Kinh tế - xã hội Quốc gia (2016). Chi tiêu giáo dục trong các hộ gia đình Việt Nam. Truy cập từ http://ncif.gov.vn/ Pages/NewsDetail.aspx?newid=18779 (tháng 5 năm 2016).
[18] Walsh, Sh. et (2015). Geographic accessibility to higher education on the island of Ireland. Irish Educational Studies, 34, 5-23.